A czy Ty umiesz jeździć eco? Rajd O Kropelce

PLAKAT.kropelkajpg kopiaJeśli uważasz, że potrafisz jeździć ekonomicznie – stań do rywalizacji. 23 kwietnia Olsztyński Klub Motorowy – „Piękne Klasyki na Warmii” organizuje Ekologiczną Konkursową Jazdę Oszczędnościową. Kto w niej zwycięży? Załoga, której uda się w jak największym stopniu zbliżyć, albo i poprawić wynik fabrycznych danych spalania pojazdu, którym wystartuje w imprezie.
Impreza ma promować ekonomiczny styl jazdy, który tym samym wymusza jazdę z poszanowaniem przepisów, czyli jazdę bezpieczną.
Trasa konkursu będzie liczyć około 90 km urokliwymi zakątkami Warmii. Do konkursu może przystąpić każdy samochód dopuszczony do ruchu drogowego. Auta będą rywalizować w dwóch kategoriach: pojazdy historyczne (do roku produkcji 1990 włącznie) oraz pojazdy współczesne. Przed startem każda załoga, pod nadzorem sędziów, precyzyjnie dotankuje i zabezpieczy przed ponownym otwarciem zbiornik paliwa. Trasę rajdu, wedle otrzymanej mapy, należy pokonać w wyznaczonym czasie. Na mecie pojazdy będą precyzyjnie dotankowywane. Wygra załoga, która (licząc procentowo) uzyska najniższy wynik spalania w odniesieniu do danych fabrycznych dla modelu, którym wystartuje. Konkurs i sam przebieg trasy nie dyskryminują zatem pojazdów ciężkich, starszych generacji oraz z dużymi silnikami – punktem odniesienia sędziów są fabryczne dane dla Twojego samochodu. Liczy się styl jazdy i samochód zadbany od strony mechanicznej.

Ekologiczna Konkursowa Jazda Oszczędnościowa – REGULAMIN

Olsztyn, 23 kwietnia 2016 roku
Organizator: Olsztyński Klub Motorowy* / www.okm.org.pl / Olsztyn, ul. Mickiewicza 9A
Komandor: Jerzy Borowski, prezes OKM
Komisja obliczeń: Wiesław Bień, Marek Mielnik, Tomasz Drzazgowski

Zgłoszenia:
Olsztyński Klub Motorowy
kontakt@www.okm.org.pl
tel. 501177440

Wpisowe wynosi 35 zł/załoga dla członków OKM oraz zrzeszonych w PZM. Dla pozostałych uczestników będących osobami prywatnymi – 45 zł/załoga. Dla przedstawicieli dilerów marek samochodowych – 60 zł/załoga.
Wpisowe należy przelać na konto klubu: 44105017641000009200816602 z dopiskiem: Eko, imię i nazwisko, marka i model pojazdu, rodzaj silnika (zasilanie, pojemność w cm³, moc w KM).
Ostateczny termin zgłoszeń upływa 19 kwietnia 2016

Aby wziąć udział w rajdzie należy wypełnić formularz zgłoszeniowy (klik)

 

Przebieg imprezy:
9.00 – zamknięcie listy startowej
9.30 – odprawa załóg
10.00 – tankowanie i start pierwszej załogi
Kolejne załogi startują po procedurze dotankowania

11.40 – spodziewany przyjazd pierwszej załogi pod dystrybutor tankowania
12.50 – spodziewany przyjazd ostatniej załogi
14.00 – spodziewane ogłoszenie wyników, wręczenie pucharów i dyplomów

Startujemy ze stacji ORLEN na końcu al.Warszawskiej

Nagrody:
Organizator przewidział puchary dla pierwszych trzech załóg w dwóch kategoriach: klasyki i pojazdy współczesne (puchar dla pilota i kierowcy), pozostali uczestnicy otrzymują pamiątkowe dyplomy.

Regulamin
Cel imprezy:
– popularyzacja ekonomicznej techniki jazdy z poszanowaniem środowiska oraz przepisów ruchu drogowego
–    popularyzacja ogólnodostępnej turystyki motorowej
–    sprawdzenie własnej techniki ekojazdy

Zawodnicy:
– od zawodników nie jest wymagane posiadanie licencji rajdowej
– załogę pojazdu stanowi kierowca oraz pilot

Pojazdy:
– przewiduje się dwie klasy aut: klasyczne, wyprodukowane do roku 1990 włącznie oraz pojazdy współczesne (od roku 1991)
– w imprezie mogą wziąć udział pojazdy dopuszczone do ruchu z ważnym badaniem technicznym
– w imprezie mogą wziąć udział pojazdy zasilane benzyną lub olejem napędowym
– pojazd musi mieć zamontowany zespół napędowy zgodny ze specyfikacją fabryczną (ta sama pojemność i moc silnika oraz skrzynia biegów)
– ciśnienie w oponach nie może przekraczać 2,7 atm

Trasa:
– trasa liczy około 90 km i wiedzie lokalnymi drogami asfaltowymi poza terenem zabudowanym
– załogi pokonują trasę według otrzymanej na starcie mapy drogowej
– na trasie będą dwa Punkty Kontroli Przejazdu, których pominięcie skutkuje otrzymaniem kary
– trasę należy pokonać w wyznaczonym czasie, by średnia prędkość z trasy nie była niższa niż: 50 km/h dla pojazdów klasycznych oraz 60 km/h dla pojazdów współczesnych

Kary drogowe
– za brak przejazdu przez Punkt Kontroli Przejazdu – doliczone 10 proc. zużytego paliwa
– spóźnienie na metę będzie karane – za każdą minutę doliczonych 5 proc. spalonego paliwa
– wcześniejszy przyjazd na metę nie będzie ani karany, ani premiowany
– za stawienie się na start przed pierwszym tankowaniem ze zbiornikiem paliwa uniemożliwiającym dotankowanie 10 litrów paliwa (7 dla pojazdów ze zbiornikiem do 25 l) – doliczone 2 proc. zużytego paliwa
– stwierdzone przez sędziów naruszenia taśmy zabezpieczającej wlew paliwa – DYSKWALIFIKACJA

Tankowanie:
– tankowanie pojazdów odbywa się w wyznaczonym przez organizatora dystrybutorze
– podczas tankowania załoga jest zobowiązana do opuszczenia i nie dotykania pojazdu
– podczas tankowania i do czasu zabezpieczenia zbiornika, pojazd nie może być kołysany, by umożliwić dotankowanie jak największej ilości paliwa na starcie
– stan uzupełnienia zbiornika paliwa przed tankowaniem musi umożliwić dotankowanie przynajmniej 10 litrów paliwa (7 litrów dla pojazdów, których pojemność zbiornika nie przekracza 25 litrów).
– załodze pojazdu, który na starcie przed procedurą tankowania, będzie miał pełen zbiornik paliwa, doliczona będzie kara
– tankowanie odbywa się przez wyznaczonych sędziów
– po pierwszym dotankowaniu do krawędzi wlewu, po upływie jednej minuty, paliwo będzie uzupełnione znów do krawędzi wlewu. Wówczas procedura tankowania jest zakończona
– wlew paliwa będzie zabezpieczony taśmą, która ulegnie zniszczeniu przy próbie odklejenia jej
– odczyt dotankowanego paliwa dokonywany jest z dokładnością do 0,01 litra

Pomiar zużycia paliwa:
– długość trasy wynika z mapy drogowej, a nie wskazania przebiegu w danym pojeździe i uwzględniana jest do obliczenia wyniku średniego spalania
– ilość dotankowanego paliwa na mecie (wedle tej samej procedury, co na starcie), uwzględniana jest do obliczenia średniego spalania z trasy

Klasyfikacja:
–    klasyfikacja generalna ustalana jest na podstawie wyniku, który załoga uzyskała. Im mniej (procentowo) odbiega od wartości spalania podanej przez producenta dla pojazdu, którym załoga startowała, tym wyższa pozycja w klasyfikacji.

*Olsztyński Klub Motorowy to najstarszy w regionie ruch automobilowy, działający nieprzerwanie od 1972 roku, a dzisiaj skupiający się na klasycznej motoryzacji – Piękne Klasyki na Warmii. W latach 1990-2006 OKM słynął w całej Polsce z organizowania Ekologicznych Konkursowych Jazd Oszczędnościowych, które popularyzowały ekonomiczny styl jazdy. Dzisiaj ekologia jest w modzie, a ekonomicznie jeżdżący kierowcy to nie tylko oszczędność dla portfela, ale także więcej bezpieczeństwa na drodze.

 

Rajd odbywać się będzie zgodnie z Regulaminem Ramowym Rajdów Samochodów Zabytkowych 2016
Rajd zaliczany jest do klasyfikacji Puchar Prezesa OKM

LISTA ZGŁOSZONYCH ZAŁÓG (klik)

 

Artykuł z magazynu ClassicAuto

classicauto1classicauto

Wyniki Rajdu o kropelce / 23.04.2016

Poniżej przedstawiamy wyniki Rajdu o kropelce o Puchar Dyrektora WORD w Olsztynie, pod patronatem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.

Kategoria aut klasycznych (wyprodukowanych do 1990 roku włącznie) – pięć pierwszych załóg:

1. Dariusz Ptak, Mercedes 240 GD, 1987– spalił o 32 proc. paliwa mniej (7,99l/100 km), niż podaje producent w danych technicznych dla tej wersji pojazdu (11,8 l/100 km)

2. Antoni Letki/Bogumiła Walentynowicz, Volvo 142, 1969 – o 25 proc. mniej (7,11 l/100 km) niż dane techniczne (9,5 l/100 km)

3. Kazimierz Świerczyński/Mariusz Wasilewski Mercedes W123 300 D, 1982 – o 22 proc. mniej (6,1l/100 km) niż dane techniczne (7,8 l/100 km)

4. Wojciech Kozłowski/Jacek Gajos, Peugeot 205 1,9 D, 1990 – 100 proc. (3,89l/100 km) danych technicznych (3,9 l/100 km)

5. Daniel Piotrowski/Marek Martul, Mercedes 190 E 2,0 aut., 1990 ­ 110 proc. (8,0 l/100 km) danych technicznych (7,8 l/100 km)

Kategoria aut współczesnych – pięć pierwszych załóg

1. Sławomir Gojska, VW Sharan – spalił o 1 proc. mniej (4,49 l/100 km) niż podaje producent w danych technicznych dla tej wersji pojazdu (5,2 l/100 km)

2. Katarzyna Akus, Audi A3 2,0 TDI quattro – spaliło o 5 proc. mniej niż dane techniczne (4,7 l/100 km)

3. Piotr Chwietczuk, Skoda Octavia 1,4 TSI, 2016 – o 2 proc. mniej (4,22 l/100km) niż dane techniczne (4,3 l/100 km)

4. Radosław Sosnowski, Mercedes CL600, 2001 – 101 proc. (10,06 l/100 km) danych technicznych (10 l/100 km)

5. Paweł Dąbkowski, Skoda Rapid, 2016 – 106 proc. (4,43 l/100 km) danych technicznych (4,2 l/100 km)

Kryterium uwzględnianym przy klasyfikacji były dane techniczne ustanowione przez producenta pojazdu dla właściwej wersji silnikowej i nadwoziowej. Jako ciekawostkę dodamy, że pojazdy klasyczne spaliły średnio o 14 proc. paliwa mniej, niż podają producenci w danych technicznych, zaś pojazdy współczesne średnio 104 proc. tego, co podają producenci.

Dodaj komentarz